editie x, jaargang y
antenne rotterdam

Top Floor

jfmamjjasond
1610141923273236414549
2711152024283337424650
3812162125293438434751
4913172226303539444852
5183140
week 50 | zondag 15 december 2019 10:09 uur | 2 bezoekers

Tien internetmarketingtips

Ondernemers verdiepen zich te weinig in hun klant en kiezen vooral voor traditionele marketing. Tien internetmarketingtips:

 

Yvette Ruts van Dolfyn MKB Marketing Services deed kwalitatief onderzoek onder twintig ondernemers - van zzp'ers tot ondernemers met meer dan duizend man in dienst. Uit haar onderzoek destilleert ze tien internetmarketingtips voor ondernemers.

 

1. Zet de klant centraal. Uw klant heeft geen boodschap aan interne problemen. Hij verwacht een topproduct, mede ondersteund door uw merk. Niet alleen van u, maar van alle aanbieders. Een goede productkwaliteit is een vanzelfsprekendheid geworden. Onderscheiden ten opzichte van de concurrent kan door de klant centraal te zetten. Onderscheid u bijvoorbeeld op tijd: maak leveringen sneller, makkelijker, korter. En zorg ervoor dat het uw klant zo min mogelijk tijd en moeite kost om uw aanbod te vinden en te kiezen. Denk aan gratis producttest, garanties of passende betaling- en leveringmogelijkheden. Het vermindert de kooprisico's bij de klant.

 

2. Wees waar de klant u zoekt. Door de mogelijkheden van internet heeft uw klant veel meer de controle op zijn eigen zoek- en koopproces. Google brengt klanten gratis, eenvoudig en snel waar ze willen zijn. Daarnaast helpen vergelijkingssites - algemene zoals kieskeurig.nl en vergelijk.nl en specifieke zoals gaslicht.nl en bellen.com - blogs, sociale netwerken, etc. om producten met elkaar te vergelijken en onafhankelijke gebruikservaringen in te winnen. Onderzoek dus niet alleen hoe u uw aanbod wilt verkopen, maar vooral ook hoe uw klant uw aanbod koopt. SEO is het toverwoord.

  

3. Faciliteer individueel klantcontact. Markten zijn conversaties geworden van mensen. Van massamarketing naar 1-op-1. Van eenrichtingsverkeer (zenden) naar twee (zenden en ontvangen). Maak gebruik van de mogelijkheden die hieruit voortvloeien. Voor het doen van klantonderzoek, het krijgen van klantinzichten, het verbeteren van de klanttevredenheid, het optimaliseren van de klantenservice, etc. Faciliteer bijvoorbeeld actieve klantparticipatie door op uw website mogelijkheden te bieden om productfeedback te geven en gebruikservaringen te delen.

 

4. Benut digitale distributiekanalen. Digitale distributiemogelijkheden hebben tal van businessmodellen op hun kop gezet. Bedenk hoe u als bedrijf optimaal van digitale mogelijkheden gebruik kunt maken om uw klant nog beter, sneller, makkelijker, directer te bedienen. Hoe kunt u bijvoorbeeld beter samenwerken met uw leveranciers, tussenhandelaren, de concurrentie en met (de klanten van) uw klanten?

 

5. Onderzoek wat er over u gezegd wordt en reageer waar nodig. Het leven en zakenleven is openbaar geworden. Met de opkomst van sociale media, waar gebruikers met elkaar communiceren, vertrouwen in elkaar hebben en informatie met elkaar delen, kunnen producten of diensten in mum van tijd gemaakt of gekraakt worden. Onderzoek wat en waar er door wie over u geschreven wordt. In sociale media, vergelijkingssites, offline media zoals dagbladen en magazines, etc. Tools als Blogpulse.com, Technorati.com en Google Alerts kunnen u helpen bij de digitale zoektocht. Luister naar de klant en reageer persoonlijk waar nodig.

 

6. Geef uw klant redenen om voor uw aanbod te kiezen. Help uw klant bij het doorgronden van uw aanbod. Bijvoorbeeld door het weergeven van meest verkocht, reviews, ratings, referenties, onafhankelijke studieresultaten, van advies van opinieleiders, wat andere ook zochten en van wat andere ook kochten op uw website. En het hebben van productvergelijkings- en ask-the-expert-modules, het tonen van kwaliteitscertificaten en awards, het mogelijk maken om een product voor koop zelf (thuis) te testen, het aanbieden van interessante garanties, betalings- en leveringscondities en van after sales diensten.

 

7. Besteed nazorg aan uw klant. Vooral voor klanttevredenheid, klantbehoud en positieve mond-tot-mond reclame is nazorg ontzettend belangrijk. Elementaire zaken als het bevestigen van een bestelling, het proactief informeren over de status van een bestelling, het nakomen van afspraken, het persoonlijk evalueren van een aankoop, het aanbieden van after sales diensten en/of aanbiedingen of het inzetten van een zeer toegankelijke en kundige klantenservice kunnen al voor een onvergetelijke ervaring bij uw klant zorgen. Nieuwe technologieën hebben het mogelijk gemaakt om voor relatief weinig geld en tijd automatisch en relevant in contact te blijven met uw klant.

 

8. Doe regelmatig klantonderzoek. Klantkennis is macht. Een aantal snel uitvoerbare ideeën:

  • Evalueer elke koop persoonlijk of automatisch met behulp van een gepersonaliseerde e-mail of online enquête.
  • Neem geregeld zelf een kijkje bij uw klant om te zien hoe hij uw aanbod in de praktijk gebruikt.
  • Zet een klantenadviesraad op, waarmee u regelmatig samenkomt om klantinzichten te verzamelen, productideeën op te doen, marketingcommunicatieacties te testen, etc.
  • Analyseer marketingcommunicatie juist met klanten die er niet op zijn ingegaan.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden die Google u gratis aanbiedt. Zoals Google Analytics om het bezoekersgedrag op uw website te evalueren en Google Keywords om relevante zoekwoorden en variaties hierop te vinden.
  • Toets uw ondernemende ideeën direct op uw website via het houden van een poll of leg ze voor aan uw sociale netwerken, blogs of communities.

 

9. Leg uw klantgegevens en -contacten goed vast. Een ingewikkelde stap. Bepaal wat u wil weten van de klant en welk CRM systeem daar het best bij past. Deze investering maakt u voor de lange termijn. Zorg ervoor dat u klaar bent voor de toekomst en dat u data gemakkelijk uit kunt wisselen met andere systemen.

  

10. Gebruik uw werknemers als visitekaartje van uw bedrijf. Zowel zakelijk als privé vertegenwoordigen uw medewerkers uw bedrijf. Investeer in kennis, houding en gedrag van uw werknemers over uw bedrijf(svoering), merk, aanbod, etc. Hoe moeten ze bijvoorbeeld met uw klanten en hun vragen en klachten omgaan? Welke vrijheden krijgen ze hierin? Mogen ze bijvoorbeeld zelf reageren op blogs als er over uw aanbod of bedrijf geschreven wordt? Een enthousiast en duidelijk gestuurd team van medewerkers is net zo belangrijk als een tevreden klant!

 
Array
(
    [170753] => Array
        (
            [naam] => Oscar Langerak
            [link] => 
            [reactie] => Hé Rini, wat vinden we hier van...
            [afbeelding] => 30274
            [afbeelding_id] => 30274
            [afbeelding_name] => Afbeelding 15.png
            [afbeelding_date] => 2010-01-05 13:02:34
            [afbeelding_info] => 
            [afbeelding_filename] => site78_37_20100105130234_afbeelding_15.png
            [afbeelding_site] => 78
            [afbeelding_deleted] => 0
            [afbeelding_maker] => 
            [afbeelding_formanswer] => 0
            [afbeelding_width] => 214
            [afbeelding_height] => 215
            [afbeelding_size] => 62249
            [afbeelding_type] => png
            [afbeelding_isimage] => 1
            [afbeelding_isextranet] => 0
            [afbeelding_user] => 0
            [spambot controle] => 
            [react_date] => 2010-01-12 09:08:10
            [react_date_changed] => 2010-01-12 09:08:10
            [react_page] => 4228
            [react_user] => 19250
            [react_user_target] => 0
            [react_parent] => 170752
            [react_count_reads] => 
            [react_count_views] => 
            [react_confirmstring] => RDW7TVPBYSH2ZM
            [u_name] => 
            [u_email] => 
            [react_id] => 170753
            [editable] => 1
        )

)
photo

Oscar Langerak | 12 januari 2010

Hé Rini, wat vinden we hier van...


*

laat dit veld leeg

Tweets about "#topfloor #topfloorrotterdam"