Het kunstwerk van meer dan 40 m2 vertelt het verhaal van de Witte de Withstraat, een opgekuiste kunst- en horecastraat met een roemruchte geschiedenis vol hoeren, dope & nachtbrakers. Studio Ruwedata laat de geschiedenis en het heden van de straat terugzien in een gelaagde collage van plexiglas vol typografische kreten en flarden van neonreclame. Denk Moulin Rouge 2.0 met een snufje Rock ’n’ Roll en verwijzingen naar een schoon, heel en veilig Rotterdam.
Night Vision is deels gefinancierd en verzonnen via het crowdfunding plaform “Voor de kunst”. Donateurs konden niet alleen een bedrag overmaken voor het kunstwerk, maar ook kreten, woorden en slogans doneren. Een selectie van de gedoneerde woorden, waaronder “Spooky” (naar de roemruchte broodjeszaak), “Happy Endings”, “Detroit aan de Maas”, “Hakkuh” en Backstreet Records (de memorabele platenzaak die in dezelfde straat was gevestigd) is verwerkt in het kunstwerk.
Over Thijs Kelder
Thijs Kelder is een Rotterdamse kunstenaar en grafisch ontwerper onder de naam Studio Ruwedata. Hij werkt op de scheidingslijn van vormgeving, typografie en beeldende kunst. Met zijn roots in de underground- en de stickercultuur heeft hij bekendheid gekregen met zijn opvallende zwart/wit ontwerpen. Van de 'city dressing' tijdens het Wereld van de Witte de With festival tot vlaggen met portretten van alle wielrenners tijdens de start van de Tour de France.
Zijn recente werk laat zich bekijken als een ode aan oude reclame uitingen en neon belettering. Thijs Kelder neemt tijdloze thema’s als liefde, ijdelheid, geweld en ouderdom en toont deze in een wereld vol verleidingen.
Onthulling Nightvision –kunstwerk
Datum: Nacht van 21 op 22 februari
Tijd:24:00 uur
Locatie:Boomgaardsstraat 71 te Rotterdam
Night Vision wordt naast de bijdragen van donateurs ondersteund door Centrum Beeldende Kunst Rotterdam en WORM.
Meer informatie
http://www.worm.org/home/view/event/15585
https://www.facebook.com/events/568590129943215/